Music is a passion
                 

Stefaan als Saxofonist

 

Concertprogramma’s

  Als organisator vraagt uw podium naast artistieke hoogstandjes bezieling en betovering. Dat is voor mij “the place to be”   In verschillende concertprogramma’s kan voldaan worden aan alle artistieke en budgettaire wensen, van solistische optredens tot kamermuziek. Solo of in duo met piano of klavecimbel zal ik steeds weer het publiek meenemen naar ongekende hoogtes in een magie van saxofoonklanken.
Crossover   Stefaan Daems: saxofoon en Jean-Marie Van Broeckhoven: piano. Een programma met “jazzy influenced” werken uit het hedendaags repertorium voor saxofoon en piano. Als enige kan ik een playlist voorstellen playlist met o.a. “sonata for alto sax and piano” van Phil Woods, “Epitaph to John Coltrane” voor tenor sax en piano, “Tribute to Gerry Mulligan” voor baritonsax en piano, of “out of the cool” van David Heath voor sopraansax en piano zullen uw publiek telkens weer verrassen. Laat de vibes je lichaam begeesteren in deze zeer te smaken voorstelling. De grootste namen uit de geschiedenis passeren de revue. Ook in dit programma komen de verschillende saxofoons aan bod. Klik voor een impressie op deze link    
Haru no umi   Stefaan Daems: saxofoon en Sayaka Horië: klavecimbel. Saxofoon en klavecimbel…. Nog nooit van gehoord? Inderdaad: dit is het meest tot de verbeelding sprekende programma uit de reeks. Een combinatie en samenspel van saxofoon met klavecimbel geeft een uniek klankpallet, nergens anders hoorbaar en dus uniek in de concertwereld. Samen met Sayaka Horië wordt een programma gebracht met gedurfde werken van o.a. W. Piston, M. Miyagi en een compositieopdracht van Raoul De Smet. Verras je publiek, stap uit het (te) vaak geprogrammeerde en gekende repertorium en geniet van het onbekende, het wonderbaarlijke, het verbazingwekkend samenspel van twee op het eerste zicht tegenpolen. Enkel voor de durvers…   Klik voor een impressie op deze link      

Muzikale opluistering en achtergrondmuziek

  Met muzikale ondersteuning wordt bedoeld dat er live muziek aanwezig is op een organisatie waar deze muziek niet centraal staat.   Achtergrondmuziek kan zeer functioneel zijn bij allerhande organisaties en/of events.   Het live gebeuren heeft steeds een ondersteunende rol en kan zorgen voor een aangepaste sfeer voor de aanwezigen. Zo kunnen mensen perfect in de juiste stemming gebracht worden als goed gekozen muziek op de achtergrond klinkt.   De livemuziek is steeds afgestemd op de sfeer van het gebeuren. Als solist met een digitale begeleiding of in duo met piano worden de juiste fragmenten aan de organisator voorgesteld. Houd u van het klassieke repertoire, of vind u jazz of populaire muziek beter geschikt? Indien u liever van alle stijlen proeft behoort een uitgelezen mix natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Voor alles en voor elk budget is de juiste oplossing bespreekbaar.   Enkele voorbeelden waar deze formule perfect werkt zijn  
  • recepties
  • een academische zitting
  • een huwelijksviering
  • huiskamerconcerten of housewarming
  • verjaardagsfeesten
  • Proclamaties
  • tavernes
  • hotelbar
  • dinners
  • tuinfeest
  Klik voor een impressie op deze link      

Theater

  “Mistig landschap” is een theatermonoloog met live saxofoonmuziek geïnspireerd door het boek “Hersenschimmen” van Bernlef.   Dit boek kent wereldwijd een enorm succes en wordt gezien als het standaardwerk rond het thema dementie.   Actrice Lies Vandeburie zorgt voor de bewerking van de tekst, terwijl saxofonist Stefaan Daems voor de muziek tekent.   De voorstelling bestaat uit herschreven fragmenten uit de roman die naast mekaar gezet worden en zo terug een geheel vormen. dankzij het spel en visuele aspect en de muzikale aanvullingen ontstaat een volledige theatrale structuur.   De voorstelling houdt het midden tussen poëzie en herkenbaarheid, vertellen en spelen, woord en muziek, hier en herinnering. Als toeschouwer word je meegenomen in het hoofd en de gedachten van de dementerende zelf. De intieme bedenkingen van het personage worden intenser beleefd door de bijpassende muziekfragmenten. 
Je krijgt een persoonlijk proces te zien van iemand die probeert grip te houden, iemand die de kunst van het verlies, dementeren, samen met haar naasten probeert te vatten. De theaterproductie is perfect te programmeren in een cultureel centrum of theaterzaal, maar is eveneens geschikt om aangeboden te worden door een R.V.T. of W.Z.C. aan de verwanten van dementerenden of als bijscholing of navorming voor het personeel.   Voor Lies en Stefaan is het belangrijk om een professionele en artistieke voorstelling te brengen, die iedereen kan boeien. Zij willen geëngageerd theater brengen over een materie die steeds actueler is in onze samenleving. Er wordt op een theatrale manier inkijk gegeven in een personage dat steeds meer mensen herkennen, zonder belerend te zijn of te grijpen naar vaktaal.
Deze voorstelling is confronterend maar ook hoopvol. 
Ze blijft nog wel even in het geheugen sluimeren…   Een video-impressie van de voorstelling kan je opdoen door hier te klikken. Bekijk de flyer"          

Schoolvoorstellingen

  In het kader van schoolvoorstellingen ben ik verheugd dat ik twee programma’s kan aanbieden, nl. een schoolconcert en een theatervoorstelling.  

1. Schoolconcert


  Educatief programma: evolutie van de saxofoon, een geschenk van de geniale uitvinder Adolphe Sax.   In een concerterend programma wordt de evolutie van de saxofoon voorgesteld aan de hand van aan de tijdlijn gerelateerde composities. Vanaf de geboorte van Adolphe Sax (1814) en de uitvinding van het instrument in de periode 1840-1845, over de symfonische neoromantische periode en de swing in de Verenigde Staten van Amerika tot het gebruik in de hedendaagse saxofoonliteratuur worden de leerlingen meegenomen in de ontwikkeling van de saxofoon. Op een zeer boeiende manier zal, aan de hand van teksten en muzikale voorbeelden aangetoond worden hoe het gebruik van de saxofoon in het tijdsbeeld paste. Met creatieve composities voor saxofoon en piano, op een professionele manier gebracht, worden de leerlingen meegenomen in de diverse stijlperiodes vanaf begin 19e tot in de 21e eeuw.   Tevens zal aan de leerlingen duidelijk gemaakt worden hoe Adolphe Sax van de (bas)klarinet tot de saxofoon gekomen is. Door het gebruik van het mondstuk met bijhorend rietje en het kleppensysteem wordt aangetoond hoe de klank gevormd wordt op de saxofoon.   Aan de hand van een volledig gedemonteerde saxofoon worden de verschillende onderdelen van het instrument aan de leerlingen getoond met bijhorende technische uitleg. Tijdens de voorstelling bespeelt saxofonist Stefaan Daems, begeleid aan de piano door Jean-Marie Van Broeckhoven zes verschillende saxofoons.   Dit is uiterst interessant voor de studenten omdat zij zo een beeld krijgen van de klank en toonhoogte van elke saxofoon afzonderlijk. Het begrip “hoe kleiner een instrument, hoe hoger het klinkt en hoe groter een instrument, hoe lager het klinkt” wordt voor de leerlingen meteen duidelijk en live ondervonden.   De leerlingen krijgen verteld hoe de saxofoon vanuit Frankrijk de Verenigde Staten van Amerika bereikt heeft met saxofoniste Elisa Hall, een rijke Amerikaanse dame die op voorschrift van haar dokter de saxofoon ging bespelen.`   Van daaruit wordt de lijn doorgetrokken naar de opkomst van de jazzmuziek met de saxofoon en het gebruik van het instrument in zowel de filmscore als in het lichte genre. Aan het einde van de voorstelling kunnen de leerlingen proberen om zelf de saxofoon te bespelen.   Een uitermate boeiend educatief programma voor de eerste graad secundair onderwijs en het ganse basisonderwijs met twee topsolisten over een Belgische uitvinding die de wereld wist te veroveren.   Klik voor een impressie op deze link.  

2.Theatervoorstelling


  Mistig landschap   “Mistig landschap” is een theatermonoloog met live saxofoonmuziek gebaseerd op het boek “Hersenschimmen” van Bernlef.   De voorstelling bestaat uit enkele goed gekozen verhaallijnen die naast mekaar gezet worden en dankzij een muzikale meerwaarde in een herkenbare structuur terecht komen.   Het gebruik van de juiste poëzie in de voorstelling geeft soms een onvoorspelbare artistieke wending aan het geheel. De zeer intieme sfeer van de voorstelling, samen met de emotionele teksten die nog meer in de verf gezet worden door de bijpassende muziekfragmenten, grijpt de toeschouwer bij de keel. Het feit dat de voorstelling een verhaal is dat door de dementerende zelf verteld wordt, maakt dat alles met nog meer intensiteit door het publiek beleefd wordt.   Deze theaterproductie is perfect te programmeren als pedagogische meerwaarde voor leerlingen van de tweede en derde graad secundair onderwijs. In elke richting, maar vooral in de humane, opvoedkundige en verpleegkundige richtingen zullen de studenten meegaan in het verhaal. Tevens kan de productie dienst doen als nascholing voor het personeel van verzorgingsinstellingen.     Voor de makers van de monoloog is het belangrijk om een professionele voorstelling te brengen, die iedereen kan boeien. Zij willen geëngageerd theater brengen over een materie die steeds actueler wordt in onze samenleving. De artiesten vinden het nodig dat de nietsvermoedende cultuurliefhebber met zijn neus op de feiten wordt gedrukt. Maar, dit zonder dat hij of zij daarom van enig vakjargon op de hoogte moest zijn. Deze voorstelling zal niemand onberoerd laten!   Klik voor een impressie op deze link